آموزش

ماشین های بالانس صنعتی

ماشین های بالانس صنعتی

یکی از روش های بالانس، بالانس تجهیزات دوار با استفاده از دستگاه‌های بالانس صنعتی می باشد که قطعه‌ی دوار روی یاتاقانهای دستگاه بالانس نصب می‌شود. این دستگاه‌ها برای بالانس قطعات خاص استفاده می‌شود که امکان بالانس آنها روی یاتاقانهای خودشان به دلایل مختلف امکانپذیر نیست و یا عکس العمل قطعات دیگر متصل به قطعه‌ی دوار باعث بوجود آمدن ارتعاشاتی می شود که عملاً بالانس قطعه را غیر ممکن می سازد. قیمت بالای این دستگاه‌ها بر کسی پوشیده نیست، به همین جهت بسیاری از کارگاه‌ها از بالانس قطعات تولیدی یا صرف نظر می‌کنند و یا بالانس قطعات را به کارگاه‌های دیگری می‌سپارند.

بالانس دینامیک

بالانس دینامیک می تواند در محل یا روی ماشین بالانس انجام شود. اگرچه بالانس در محل، در صورت امکان ترجیح داده می‌شود، ولی روی برخی از ماشین آلات امکان بالانس در محل وجود ندارد. در این موارد ماشین را باید باز کرده و روتور آن را برای بالانس روی ماشین بالانس، از محل خود خارج کرد. هم چنین مواقعی که روتور ماشین به دلایل دیگر از ماشین خارج شده، فرصت خوبی است که آن را در صورت دسترسی به ماشین بالانس پیش از نصب مجدد بالانس هم کرد.

ماشین بالانس دستگاهی است که روتور روی آن نصب می شود و با چرخاندن آن دستگاه میزان و محل آنبالانسی را تعیین می کند. ماشین های بالانس را می توان به ماشین های بالانس تعمیراتی و ماشین های بالانس ویژه تقسیم بندی کرد.

الف)ماشین بالانس تعمیراتی

ماشین های بالانس تعمیراتی معمولا برای نصب سریع و سرعت عمل بالانس بالا برای بالانس کردن انواع قطعات طراحی می شوند. در بالانس تعمیراتی، بیشتر وقت مورد نیاز برای بالانس کردن قطعات، صرف کار تصحیح وزن می شود. این در مواردی که کار تصحیح وزن از طریق سوراخ کردن و یا Grind کردن باید انجام شود غالبأ ۸۰ تا ۹۰ درصد کل زمان بالانس را تشکیل می دهد. بنابراین، یک ماشین بالانس تعمیراتی باید به گونه ای طراحی شده باشد که کار این گونه تصحیحات را در حد امکان تسهیل کند

١- ماشین های بالانس معمولی

٢-ماشین های با تکیه گاه روان

جهت بالانس روتورهای بزرگ و بالانس در سرعت های پایین استفاده می شود. در خطوط تولیدی روتورها نیز عموما از این نوع ماشین استفاده می شود. عموما در تعمیرگاه ها و جهت بالانس روتورهای متنوع استفاده می شود. برای رسیدن به حساسیت های بالاتر لازم است سرعت دورانی را افزایش داد.

ب) ماشین های بالانس ویژه

1- ماشین های بالانس خط تولید

اگر تولید چند نوع قطعات مختلف در اندازه کم مطرح باشد در این صورت ماشین بالانس تعمیراتی با سیستم ابزار دقیق مناسب پاسخ گوی نیاز خواهد بود و گرنه در موارد تولید انبوه یک قطعه ی به خصوص باید از ماشین بالانس تولیدی استفاده کرد که مشخصاتی از قبیل موارد زیر باید داشته باشد:

– تصحیح وزن اتوماتیک

– تعویض اتوماتیک قطعات

– عملیات کامپیوتری با خواندن مستقیم آنبالانسی

به علاوه به مشخصاتی که سبب کاهش زمان گذاشتن و برداشتن قطعه می شود، دقت کافی را باید مبذول داشت.

 

2- ماشین های بالانس دقت بالا

برای بالانس روتورهای پرسرعت بالا 1000RPM استفاده می شود (رو تورهای کوچک کمپرسور هاف توربو شارژرها و … )

3- ماشین های بالانس توربوماشین ها

روتور توربین ها عموما فرکانس طبیعی بالای شافت کار می کنند. بنابراین لازم است این نوع روتورها را در سرعت های مودال و سرعت های کاری بالانس نمود. بنابراین نیاز به تجهیزات خاص اندازه گیری مودال و ایجاد شرایط دوران موتور در سرعت کاری یعنی استفاده از اطاق خلا دارند.

 

طبقه بندی ماشین های بالانس صنعتی بر حسب کاربرد

1. دستگاه‌های بالانس صنعتی برای بالانس میل گاردون

میل گاردون (یا میل گاردن) بعد از تولید یا تعمیر باید بالانس شود.

انتظار می‌رود ماشین های بالانس بتوانند قطعات را با دقت بالا در دو صفحه بالانس کنند و ارتعاشات را تا کمتر از 0.05 mm/s  در فرکانس دور ماشین کاهش دهند. همچنین سرعت بالانس قطعات باید طوری باشد که در هر ساعت توانایی بالانس حداقل 20 قطعه را داشته باشیم.

برای مشاهده ی یک نمونه دستگاه بالانس میل گاردان کلیک کنید
2. دستگاه بالانس صنعتی به منظور بالانس پمپ های خلا

انتظارات از این دستگاه شامل بالانس با دقت بالا جهت ایمپلر پمپ‌ها در سرعت‌های دورانی بالا روی یاتاقانهای خودشان بود. سرعت دورانی این پمپ‌ها بین 42 هزار تا 60 هزار دور در دقیقه می‌باشد. مقدار نابالانسی باقیمانده باید مطابق با کلاس A در استاندارد باشد.

  1. هر گاه سرعت چرخشی بخش دوار پمپ از 8000 دور در دقیقه بیشتر نیست و بخش دوار در محدوده‌ی سخت قرار دارد اغلب نیرو و گشتاور نابالانسی در آن جبران می‌شود. در این حالت با کمک دستگاه پرتابل بالانس مقادیر ارتعاشات باقیمانده کمتر از 0.01 mm/s در محدوده ی 3500 تا 8000 دور در دقیقه قرار خواهد گرفت.
  2. بعد از مرحله ی اول، بخش دوار در دور کاری پمپ بالانس خواهد شد. بسته به نوع پمپ این دور بین 42 تا 60 هزار دور در دقیقه می باشد. در فرکانس بحرانی بخش دوار به محدوده ی نرم رسیده و خمش پیدا می کند. در نتیجه بخش دوار باید برای این محدوده نیز بالانس شود.
3. دستگاه بالانس صنعتی برای بالانس چرخ دوار پمپ‌ها

دستگاه نشان داده شده به منظور بالانس ایمپلر پمپ‌ها استفاده می شود. در طراحی این دستگاه اندازه ها و ساختار ایمپلر و همچنین تجربه‌های بالانس ایمپلرها در نظر گرفته شده است. از جمله ی موارد:

وزن ایمپلر که تا 700 کیلوگرم یا بیشتر می تواند افزایش داشته باشد.

مقدار نابالانسی باقیمانده در سیستم که میتواند 35-40×10 g.mm باشد.

مقدار دور در دقیقه ی قطعه ی دوار میتواند تا 600 RPM دور در دقیقه باشد.

با در نظر گرفتن این پارامترها ساختار دستگاه بالانس طراحی می گردد.

4. دستگاه بالانس صنعتی برای بالانس شتاب دهنده های سنگ شکن

دستگاه برای بالانس اولیه‌ی سنگ شکن با وزن بین 50 تا 1000  کیلوگرم و قطرهای بین 500 تا 2000 میلیمتر کاربردی می‌باشد. دستگاهها شامل یک سه نظام عمودی، که دریاتاقانهای پایه قرار گرفته است چرخش می‌کند. سه نظام که درآن شتاب دهنده قرار می‌گیرد بوسیله‌ی الکتروموتور چرخش می‌کند. انتقال چرخش بین سه نظام و الکتروموتور بوسیله‌ی کوپلینگ انجام می‌شود. برای تغییر در سرعت چرخشی سه نظام الکتروموتور با استفاده از یک پتانسیومتر (رگلاتور) به برق متصل می‌شود. ساختار پایه طوری است که می تواند به دو صورت متفاوت روی فونداسیون نصب شود

  1. در حالی که اتصال محکم با استفاده از پیچ‌هایی که با فونداسیون متصل شده اند.
  2. نصب با استفاده از کمک فنر به فونداسیون صورت پذیرفته است

استفاده از اتصالات محکم در این حد، اغلب برای این است که دستگاه توانایی بالانس شتاب دهنده با وزن‌های سنگین که دارای نابالانسی بالا هستند را داشته باشد.

برای سفارش ساخت یا کسب اطلاعات در زمینه های:

ساخت دستگاه بالانس فن

دستگاه بالانس میل گاردون

دستگاه بالانس میل لنگ

تماس بگیرید

برچسب ها
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp