آموزش

بالانس میل لنگ

بالانس میل لنگ

چرا میل لنگ بعد از تراش باید بالانس شود؟

در کشور ما کارگاه های میل لنگ تراشی در هر شهری برای تعمیرات و اصلاح میل لنگ‌ها وجود دارند که خدماتی را در این رابطه به مشتریان خود ارائه می دهند. تراش میل لنگ به عنوان یک قطعه‌ی اساسی در انتقال نیرو ریزه‌کاری‌ها و تکنیک‌های خاص خود را طلب می‌کند. بخصوص که میل لنگ به تعداد سیلندر‌ها بعلاوه قسمت انتقال نیرو و سمت مخالف با یاقانهایی درگیر است که به صورت جفت جفت باید هم مرکز باشند. دقت در تراشکاری این بخش ها به طوری که سطح تمام شده دارای کمترین ناهم مرکزی با یاتاقان دیگر باشد از اهمیت خاصی برخوردار است. اما این تمام ماجرا نیست.

یکی از مهمترین چالش ها در تعمیر میل لنگ،  بعد از تراش آن است. با توجه به اینکه میل لنگ یک قطعه‌ی دوار در مجموعه‌ی موتور ماشین می باشد و قرار است مطابق با دور موتور سرعت‌های دورانی متفاوتی داشته باشد، در صورتی که بعد از عملیات تراش بالانس نشود کل سیستم را دچار ارتعاشات می‌کند که با افزایش دور این ارتعاشات افزایش پیدا می‌کند. بدیهی است مقدار ارتعاشات و قدرت تخریب آن ارتباط مستقیم با مقدار نابالانسی خواهد داشت. این لرزش در کمترین مقدار آسیب می‌تواند باعث خرابی زود رس یاتاقانها، قید بندی‌های شاتون‌ها، آسیب به قطعات پیستون شود و در موارد حاد می‌تواند باعث لرزش شدید در دورهای بالا شود.

سوال:
چند کارگاه میل لنگ تراشی را می‌شناسید که بعد از عملیات تراش، میل لنگ را بالانس کنند؟

 

اگر در رابطه با کارگاه های تعمیراتی در خارج از کشور صحبت کنیم باید بگوییم بالانس بعد از عملیات تراش امری بدیهی و ضروریست. حتی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه در کارگاه های میل لنگ تراشی بعد از عملیات تراش، میل لنگ را بالانس می‌کنند. این احساس نیاز تا حدی است که در کارگاه‌های کوچک نیز از استراکچرهای دست ساز مکانیکی برای بالانس قطعات دوار استفاده می‌کنند.

این ویدیو یک کارگر ساده را نشان می‌دهد که برای بالانس میل لنگ ماشین خود یک استراکچر کاملاً ابتدایی در پارکینگ خانه‌اش می‌سازد. اما متاسفانه در کشور ما به این مهم توجهی نمی‌شود و برای بالانس میل لنگ از روش های قدیمی مانند بالانس گراویتی (gravity balance) که دقت پایینی دارد استفاده می‌کنند.

از مهمترین دلایل رواج نداشتن بالانس با دقت بالا را می‌توان قیمت بالای دستگاه‌های بالانس صنعتی در کشور عنوان کرد. با یک جستجوی ساده در گوگل و چند تماس می توانید از قیمت‌های این دستگاه‌ها مطلع شوید. در نتیجه بالانس برای این کارگاه‌ها توجیه اقتصادی نداشته و کماکان از روش‌های منسوخ شده برای این امر استفاده می‌شود.

این دستگاه‌ها نه تنها برای بالانس بلکه برای بالانس قطعات دوار دیگر مثل انواع فن، ایمپلر پمپ، میل گاردون، بلوور قابل ساخت می‌باشند. برای آشنایی با انواع دستگاه های بالانس صنعتی می توانید به مقاله ی دستگاه های بالانس صنعتی مراجعه کنید.

برچسب ها
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp